/ Главная / Музеи Одессы / Одеський муніципальний музей приватних колекцій ім. О.В. Блещунова

Одеський муніципальний музей приватних колекцій ім. О.В. Блещунова

вул. Польська, 19
Одеса, Україна
Тел.факс (0482) 22-10-81; 25-01-53
e-maіl: mmlk@farlep.net 
сайт: http://www.museum-collectіons.odessa.ua  
режим роботи: з 10.00 до 18.00, каса - до 17.00 (вихідний день - середа)

Історія музею:
 
 
ОЛЕКСАНДР ВОЛОДИМИРОВИЧ БЛЕЩУНОВ народився 25 серпня 1914 року в м. Харкові. Цього ж року його родина переїхала до Одеси. Після школи він навчався в Одеському інституті інженерів водного транспорту, який закінчив в 1939 році.
В 1936 році Олександр Володимирович організував при Одеському обласному комітеті фізкультури і спорту секцію альпінізму, був обраний її головою, керував нею до літа 1941 року і продовжував очолювати після війни, з 1946 року, більше, ніж 30 років. Він був організатором і керівником альпіністських зборів і науково-спортивних експедицій у Крим, Карпати, Кавказ і, нарешті, Памір, який він полюбив ще в 1938 р., коли разом з біологом А.Е. Шевалевим пройшов Паміром із заходу на схід, розшукуючи шлях через грандіозний завал, який утворився на місці загиблого озера. Згодом альпіністи назвуть на Памірі ім'ям Блещунова один з піків і перевал.
В 1940 р. він організував науково-спортивну експедицію на Памір, де було створено стаціонарні дослідження фізіології людини і рослин на висоті 6 тис. м. Крім цього, група альпіністів під керівництвом О.В. Блещунова вперше перетнула хребет Академії Наук і відкрила верхів'я льодовика Бівуачного на Памірі. Значення наукової частини експедиції було настільки великим, що на початку 1941 р. АН СРСР звернулася до Одеського обласного ФК і Спорту із проханням організувати силами одеських альпіністів ще одну експедицію на Памір для дослідження космічних променів. Але організацію цієї експедиції перервала війна.
Олександр Володимирович пройшов славний шлях від Сталінграда до Берліна. Відразу ж після війни альпіністський досвід О.В. Блещунова знадобився у зовсім новій галузі - будівництві великих науково-дослідних об'єктів. Першим з них була високогірна наукова лабораторія на горі Арагац у Вірменії. У складних гірських умовах О.В. Блещунов очолив будівництво, доставку унікального устаткування і його монтаж. Тут повною мірою виявилися чудові організаторські здатності О.В. Блещунова, що завоювали йому глибоку повагу серед вчених-фізиків. Наступною його роботою було керівництво будівництвом електронного кільцевого підсилювача у Вірменії. А далі - повернення в Одесу і керівництво проблемною лабораторією Одеського інституту холодильної промисловості. Нею він керував до відходу на пенсію в 1974 р.
Практично до 1959 р. він щорічно організовував і очолював літні збори альпіністів Одеси. А з 1960 р. опікувався лише організаторською діяльністю. За всі ці роки він підготував тисячі розрядників з альпінізму, 70 майстрів спорту, понад 30 кандидатів у майстри спорту, десятки інструкторів альпінізму.
Як спортивний керівник одеських альпіністів на суспільних началах, О.В. Блещунов впливав   на молодь, розвивав у молодих інтерес до мистецтва, літературі, поезії.
Зібрана ним величезна кількість предметів мистецтва стала основою для створення унікального, єдиного на Україні музею приватних колекцій, який він заповів Одесі.

Музей приватних колекцій ім. О.В. Блещунова - один з наймолодших одеських музеїв, його було засновано в 1989 р. Музей вирізняється серед інших своєю особливою, неповторною атмосферою. Причина цього полягає, насамперед в тому, що співробітники музею до цих пір намагаються зберегти традиції, які виникли ще за його засновника. Олександр Володимирович Блещунов все своє життя присвятив створенню колекції, що і донині несе на собі відбиток його неординарної особистості. Інтерес до збирання Блещунов успадкував, за словами його матері Катерини Миронівни, від свого діда, підприємця Мирона Драбкіна. Але Олександру Володимировичу недостатньо було просто здобувати твори мистецтва і предмети антикваріату, він намагався передати радість спілкування із прекрасним оточуючим людям - а таких було дуже багато. Справа в тому, що колекціонер мав ще одне велике захоплення - альпінізм, якому, звичайно, також прагнув навчити інших. В гостях у нього зустрічалися найрізноманітніші люди - спортсмени і артисти, художники, поети і учені. Будинок Блещунова завжди було відкрито для друзів і однодумців. Тут відроджувалися втрачені, здавалося б, традиції життя старої інтелігенції - домашніх зборів творів мистецтва, домашніх музичних і поетичних вечорів. Люди, які бували в цьому гостинному будинку, у свою чергу намагалися допомогти Олександру Володимировичу в його збиранні.
В 1989 р. Олександр Володимирович подарував свою колекцію місту.
Він залишався тут завідувачем до самої своєї смерті в 1991 р., і всі експонати, здається, пам'ятають чуйний дотик рук збирача, який розподіляв їх по своїх місцях у вітринах і на стінах музейних залів. Тут треба обмовитися, що слово "зали" стосовно до цього будинку можна вживати лише з великою натяжкою. Всього його приміщення - це колишні кімнати звичайної одеської коммуналки, що також створює неповторну атмосферу камерності і затишку.
Послідовники і учні Олександра Володимировича - альпіністи, колекціонери, просто люди, з якими зіштовхнула його доля, - не забувають про його спадщину, і дотепер   приходять сюди, разом відзначають свята, дні народження музею, дні пам'яті Блещунова, допомагають музею в міру своїх сил. Тут, як і раніше, тепло приймають гостей. Співробітники музею продовжують традиції його засновника, і вся їхня робота будується на принципах самого колекціонера - залучати якнайбільше   людей, особливо молоді, до спілкування з мистецтвом. Тому всі виставки, зустрічі, вечори в музеї проходять за участю художників, колекціонерів, спортсменів і школярів. Крім звичайних оглядових екскурсій, для школярів і студентів проводиться також цілий ряд тематичних лекцій безпосередньо в музейний залах.
До виставок залучаються всі одесити, які знають і люблять музей. Вони надають до тимчасової експозиції особисті речі, стародавні раритети, фамільні реліквії.
У музей приходять родинами. Люди старшого покоління, які знали Олександра Володимировича, приводять сюди своїх дітей та онуків. Пам'ять про Блещунова передається в поколіннях, потік відвідувачів у музей не слабшає, а це доводить, що музеї особистих колекцій потрібні не тільки нинішньому, але й майбутнім поколінням.
Перший і єдиний на Україні музей приватних колекцій з'явився в Одесі в 1989 р. Зараз він носить ім'я Олександра Володимировича Блещунова - колекціонера і альпініста, який подарував місту свою колекцію творів мистецтва, на базі якої і було створено музей.
Незвичайність цього музею полягає в тому, що він зберігає неповторний аромат "домашньої колекції" і традиції, які виникли ще за його засновника. Колекції, як і раніше, зберігаються в колишній квартирі свого власника - Будинку Блещунова, який став значним культурним центром Одеси.
Експозицію вибудувано за географічним принципом так, що огляд музею стає справжньою подорожжю.

 

Експозиція музею:
 
"Меморіальна кімната О.В.Блещунова" - робочий кабінет колекціонера, у якому зібрано предмети, найбільш дорогі творцеві музею (сімейні реліквії, фотографії друзів, учнів), матеріали, пов'язані з військовим і альпіністським етапами його життя.
 
"Російська старовина". У цій кімнаті зберігаються в основному предмети побуту городян XІ - початку XX ст.: речі, які оточували наших предків, створюючи неповторне тло епохи. Це зразки стародавніх меблів з карельської берези, виробів з російського бісеру, мережива ручної роботи і багато чого іншого.
 
У кімнаті "Буддістський Схід" представлено предмети мистецтва народів Японії, Китаю, Монголії і Тибету. Кімната одержала свою назву трохи умовно: якщо Монголія і Тибет - насправді буддістські країни, то Китай і Японія - лише частково. У залі експонується ширма ХVІІ ст. з коромандельского лаку, що відрізняється високим художнім виконанням; представлено невеликі, але досить цікаві колекції китайської і японської порцеляни, флаконів для нюхального тютюну з напівкоштовних каменів. Тут же зібрано невеликий пантеон божеств буддизму, виконаний у техніці "втраченої воскової моделі".
 
 У кімнаті "Західна Європа" представлено предмети меблів, зразки порцеляни, скла, а також живопису ХVІІІ-Х1Х ст. Композиційним центром залу є венеціанське дзеркало в різьбленій дерев'яній рамі, над яким експонується галерея портретів царюючих осіб ХVІІ-ХVІІІ ст. У залі досить широко представлено європейську порцеляну (вироби Мейсена і Відня, Берліна і Ліможа). Гарна колекція мініатюр, серед яких вирізняються портрети Р. Вагнера, Наполеона, Жозефіни, Марії-Луїзи Австрійської. До розділу західно-європейського мистецтва уналежнюється і унікальна колекція віял із усіляких матеріалів (панцир черепахи, слонова кістка, пір'я страуса, півня тощо).
 
"Сходовий проліт" прикрашає невелика колекція робіт Б.А. Смирнова-Русецкого, одного з учнів М.К.Рериха.
 
Колекція українського мистецтва в музеї - невелика за обсягом, але цікава за принципом відбору експонатів: у ньому представлено народні промисли України. Кімнату прикрашають кілька мальовничих витворів, присвячених Україні, і прекрасний лубок XІ ст. із класичною сценою "Біля криниці". Значний інтерес стновлять зразки іконопису і, насамперед, відомі українські ікони-примітиви (написані, на відміну від російських ікон, не на дошці, а на полотні). У кімнаті представлено колекцію кролевецьких тканих рушників XІ ст. із традиційним для того часу стилізованим малюнком російського герба.
 
У залі "Мусульманський Схід" в основному представлено предмети побуту Середньої Азії і Закавказзя. Одна з найцікавіших колекцій залу – зібрання килимів: це і знаменитий перський килим із зображенням квітучого дерева та птахів, і хурджуми (невеликі килимки-сумки). Дуже екзотичною є колекція середньоазіатських і іранських посудин (для вмивання, готування чаю, прилади для паління).
 
 Зал "Одессіка" присвячено рідному місту, тому таким різноманітним є склад його експозиції: вона містить і меморіальні речі, і книги, які стали вже бібліографічною рідкістю, і старі газети, фотографії, і роботи одеських художників.
 
 У залі "Християнство" зібрано дуже цікаву колекцію самобутніх старообрядницьких ікон, досить коштовним є зібрання ростовської фініфті, досить різноманітною - колекція церковного начиння (серветки-покрівці, потири, дискоси, лампади і кадила.)
 
 Режим роботи музею: 
 
Музей працює з 10.00 до 18.00.
Каса - до 17.00.
Вихідний день: середа
 
Ціни на квитки: Дорослі - 2 грн. Учні - 1 грн. Пенсіонери - безкоштовно. Огляд виставки - 1 грн.
 
Екскурсійне обслуговування (група не більше 15 ос.): Дорослі - 5 грн. Учні - 3 грн. Іноземці (англійська мова) - 10 грн.
 
 МУЗЕЙ ПРОПОНУЄ ВІДВІДУВАЧАМ НАСТУПНІ ТЕМАТИЧНІ ЕКСКУРСІЇ:
 
Костюм і бальні аксесуари в епоху романтизму
 
 
Знайомство з епохою романтизму в Європі (1820-1840 р.); короткі історичні відомості про причини, що вплинули на формування чоловічого, жіночого і дитячого костюму в той час. Вигляд людей тієї епохи: зачіски, головні убори, взуття. Історія виникнення віяла, лорнета тощо, "наука" про користування ними. (Проводить головний хоронитель О.В.Ілясова);
 
 Фантазії меблевого майстра
Розповідь про історію меблів на прикладах музейних експонатів. Демонстрація різних видів меблів і відомості про їх ролі в житті людини. Знайомство з меблями різних історичних епох і "незвичайною" меблями Сходу. (Проводить заступник директора В.Н.Лись);
 
Секрети порцеляни
Історія керамічного виробництва від найдавніших часів до наших днів. Розповідь про виникнення порцеляни на Сході, в Європі і в Росії на прикладі музейних експонатів. Таємниці і легенди, пов'язані з порцеляною. Різні види кераміки. Шлях від простого горщика до творів мистецтва. (Проводить старший науковий співробітник З.Б.Шинчук);
 
Секрети музейної скриньки
На прикладах численних експонатів музею - стародавніх скринь, коробок, скриньок, футлярів, тютюнниць тощо - розповідь про їх призначення у різних народів. Техніка виготовлення цих виробів з дерева, срібла, кості, емалі, лаку і інших матеріалів. (Проводить заступник директора В.Н.Лись); 
 
Древня мова ікон
Розповідь про історію ікони, про її джерела і виникнення. Російська ікона як правоприємниця візантійської. Технологія створення ікон. Розмаїтість іконописних сюжетів. Образи святих, їхня символіка (святий як заступник місцевості, того чи іншого роду діяльності тощо). В заключній частині - розповідь про унікальну колекцію старообрядницьких липованских ікон. (Проводить старший науковий співробітник Н.В.Гриднєва);
 
Така різна емаль
Знайомство з різновидами емалей на прикладі музейних експонатів (Схід, Європа, Росія). Техніка виготовлення емалі. (Проводить молодший науковий співробітник Н.В.Андрущенко).
 
Тематичні екскурсії проводяться тільки за попередніми заявками.
 Тематичні екскурсії можуть проводитися у формі виїзних лекцій та ілюструватися кольоровими слайдами із зображеннями експонатів музею.
 
При музеї також працює музейно-освітній центр для дітей і дорослих.
Керівник - старший науковий співробітник З.Б.Шинчук.
 

Як проїхати до музею  приватних колекцій ім. О.В. Блещунова?

 Тролейбус № 2, 10

  

Схема тролейбусных маршрутів м.Одесы 

 

 Маршрутне таксі

Маршрутні таксі
№№ 203, 210, 146


_________________________________________

__________________________

 



Страница создана:

Опубликована на сайте:

Полный адрес страницы:
24.01.2007 13:49

http://omr.gov.ua/

http://omr.gov.ua/museums/5439/