307

На морський транспорт припадає три чверті усіх світових перевезень, а моряки є ключовою ланкою, яка забезпечує його функціонування.
Серед українських моряків поширена тенденція працевлаштування на суднах іноземних судновласників. Як наслідок, на трудові правовідносини, залежно від обставин, розповсюджується законодавство держави прапора, держави порту заходу судна, держави реєстрації компанії-судновласника або роботодавця тощо. Також необхідно враховувати віддаленість судна від країни проживання моряка, а часом і від берега, що ускладнює зв'язок з моряками, надання юридичної та медичної допомоги, якщо необхідно.

Найчастіше моряки звертаються зі скаргами щодо наступних порушень їх прав: невиплата заробітної плати; невиплата допомоги за хворобою (sick pay) та відмова в наданні медичної допомоги (medical attention), зокрема, у покритті витрат на медичну допомогу за наявності підтверджувальних документів; невиплата компенсації у зв'язку з втратою моряком працездатності; невиплата компенсації у зв'язку зі смертю моряка.

Поряд з назначеним основним спектром прав моряків судновласниками або роботодавцями, моряки також зіштовхуються з порушенням правил репатріації, недотриманням вимог до житлових приміщень на борту судна, умов праці, відпочинку, харчування та столового обслуговування тощо. Варто зазначити, що найчастіше звернення до юристів, у зв'язку з невиплатою належних морякам платежів, відбувається вже після репатріації. Питання, що виникають до репатріації щодо порушень та несприятливих умов роботи на борту здебільшого вирішуються інспекторами Міжнародної федерації транспортних робітників, профспілками, адміністраціями портів заходу судна та морськими адміністраціями держав прапору судна.
Останній час спостерігається збільшення кількості фактів затримання і арешту українців - членів екіпажів морських суден за кордоном.
За даними МЗС, основними причинами затримань та арештів є перевезення нелегальних мігрантів і заборонених вантажів.

Передумовою потрапляння в надзвичайні ситуації слугують необізнаність, легковажність прийняття рішення про виконання робіт або згода на незаконний швидкий заробіток.

У зв’язку з чим, Міністерство закордонних справ застерігає громадян України – моряків від співпраці з сумнівними недобросовісними крюїнговими компаніями і фізичними особами, діяльність яких суперечить законодавству України та міжнародним правовим актам зі сфери мореплавства і пов’язана з організованими злочинними групами.

МЗС наголошує на необхідності дотримання процедури підписання індивідуальних контрактів щодо працевлаштування на морських суднах за кордоном, що є однією з передумов запобігання виникненню кризових ситуацій. У Консульській службі акцентували, що індивідуальний контракт необхідно укладати з роботодавцем до від’їзду на судно, а не після прибуття на борт. Перед підписанням слід уважно вивчити положення контракту, а також колективну угоду (за наявності). Копію контракту необхідно залишити близьким або рідним в Україні.

Особливу увагу в МЗС порадили звернути на вивчення процедури розірвання контракту, репатріації, зобов’язань судновласника забезпечувати моряків медичною допомогою у разі хвороби чи травм та компенсаційних виплат.

Перед відбуттям в рейс рекомендовано взяти з собою оригінал примірника індивідуального контракту з підписаними обома сторонами додатками, примірник порядку розгляду скарг на борту судна, який крюінгове агентство має видати моряку разом з контрактом (Copy of the on-board complaint procedures), копію банківських реквізитів, членський квиток профспілки працівників морського транспорту України (у разі наявності), контакти дипломатичних та консульських установ України за кордоном, а також всіх ITF інспекторів у світі (наявні у профспілці працівників морського транспорту України).

Перевезення нелегалів до Європи, контрабанда сигарет, алкоголю, зброї і наркотиків - лише деякі гріхи, за які українців ловлять в чужих територіальних водах.

У разі потрапляння у надзвичайну ситуацію – затримання чи арешту судна з членами екіпажу–громадянами України компетентними органами іноземної країни або заборгованості судновласника перед членом екіпажу, необхідно невідкладно звернутися на «гарячу лінію» +38 044 279 98 99 Державної міграційної служби України hotlinedmsu.gov.ua, або на цілодобову «гарячу лінію» Департаменту консульської служби +38 044 238 16 57, адреса електронної пошти cons_or@mfa.gov.ua чи до партнерів Міністерства закордонних справ – профспілки працівників морського транспорту України на +38 0482 42 99 01, адреса електронної пошти office@mtwtu.org.ua, благодійного фонду допомоги морякам "Ассоль" + 380 (48) 787 30 76, Viber, WhatsApp +38 (067) 487 33 75, assol-fund@ukr.net, а також ITF інспектора в Україні за телефоном +38 050 336 67 92, адреса електронної пошти yefrimenko_nataliya@itf.org.uk.

Міністерство закордонних справ України рекомендує також зареєструватися на веб-ресурсі Департаменту консульської служби МЗС України "Добровільна реєстрація українських громадян при подорожах за кордон" ("ДРУГ" http://friend.mfa.gov.ua/#/), який є ефективним інструментом попередження, а в разі кризової ситуації – розшуку та надання сприяння громадянам України у надзвичайній ситуації за кордоном http://tripadvisor.mfa.gov.ua/.

Також можно звернусь за допомогою у ГР «Віра, Надія, Любов» за телефоном + 380 (48) 777 25 17, адреса електронної пошти semikop@te.net.ua.