598

Національний банк України запускає Всеукраїнську інформаційну кампанію з протидії картковому шахрайству.

Кампанія має назву #ШахрайГудбай, її мета - убезпечити українців від потрапляння в руки шахраїв.

Статистика показує, що близько 65% шахрайських дій - це соціальна інженерія, коли люди самі повідомляють шахраям платіжні реквізити своєї картки або здійснюють перекази на рахунки аферистів.

За даними кіберполіції, за перші 5 місяців 2020 року від українців надійшло понад 12 000 заяв про шахрайські операції.

Шахраї розсилають SMS від імені банків, Нацбанку чи Кабміну із пропозицією отримати нібито «державну допомогу». Для цього вони вимагають повідомити номер своєї платіжної картки, термін її дії та іншу платіжну інформацію.

Важливо розуміти, що працівники банків не мають права та повноважень запитувати персональні дані, ПІН-коди до платіжних карток, три цифри на звороті карти, строк дії картки, SMS-коди від банків та мобільних операторів та будь-яку іншу інформацію стосовно ваших рахунків.

Національний банк застерігає та просить бути обачними із повідомленнями, які надіслані із невідомих чи підозрілих номерів:
- НЕ відповідайте на сумнівні/підозрілі SMS-повідомлення;
- НЕ переходьте за посиланнями, що містяться в таких повідомленнях;
- НЕ дзвоніть за вказаними номерами телефонів;
- НЕ повідомляйте свої персональні дані: ПІН-код, термін дії платіжної картки та три цифри на звороті картки, паролі, які надходять в
 SMS-повідомленнях та пароль до онлайн-банкінгу.

Найпоширеніший вид шахрайства - телефонне шахрайство. Зловмисник входить у довіру до клієнта банку та домагається, щоб потенційна жертва переказала йому гроші або передала дані своєї картки. Сценаріїв такого шахрайства є десятки, найпопулярніші із них такі:

сценарій «Мамо, я в поліції або в лікарні»: дзвінок серед ночі від співробітника поліції або лікаря із повідомленням, що ваша дитина потрапила в халепу і потрібно перерахувати гроші на певний рахунок;

сценарій «Ваша картка заблокована»: у цьому сценарії шахраї представляються співробітниками банку або Нацбанку та повідомляють, що ваша картка заблокована або буде заблокованою. Для того, щоб «розблокувати» її, потрібно повідомити реквізити (термін дії картки, три цифри на звороті картки, SMS-паролі від банку або мобільного оператора) або перейти за вказаним посиланням;

сценарій «Державна допомога»: шахрай представляється телефоном співробітником державної установи (будь-якої іншої організації чи компанії) й повідомляє, що на вашу карту будуть перераховані гроші. Для їхнього отримання потрібно повідомити реквізити вашої картки (номер картки, термін дії, та три цифри на звороті картки, SMS-паролі від банку чи мобільного оператора);

- сценарій «Продавець-покупець»: шахрай представляється покупцем товару, який ви продаєте в мережі Інтернет. Після розмови вам обіцяють перерахувати передоплату (або повну вартість товару). Потім вам дзвонить або сам шахрай, або його спільник, який видає себе за співробітника банку. У телефонній розмові він намагається переконати вас повідомити реквізити картки (термін дії картки, три цифри на звороті картки, SMS-паролі від банку або мобільного оператора);

сценарій «Ви виграли автомобіль, квартиру, мільйон тощо»: жертві надходить SMS-повідомлення щодо виграшу, більше деталей пропонується дізнатися на сайті або за телефоном. Особа передзвонює за вказаним номером, де їй пояснюють: щоб отримати свій приз, необхідно сплатити податок у розмірі 1% від його вартості. Для переконливості шахраї можуть створити сайт, на якому є вся інформація щодо «акції» та відгуки попередніх переможців.


У жодному разі НЕ ПОВІДОМЛЯЙТЕ ВАШІ ПЕРСОНАЛЬНІ ДАНІ:
- ПІН-код;
- термін дії картки; 
- три цифри на звороті картки;
- пароль до онлайн-банкінгу;
- паролі, що надходять в SMS від банку або мобільного оператора.

У будь-якій незрозумілій ситуації телефонуйте до свого банку за номером, що вказаний на звороті картки. 

Більше інформації читай на #ШахрайГудбай за посиланнямhttps://bank.gov.ua/promo/stopfraud/

Телефонуй в Кіберполіцію – 0 800 505 170 або звернись онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/

Гаряча лінія Національного банку України - 0 800 505 240.