546

Дамба Хаджибейського лиману з 2003 року перебуває в аварійному стані. За оцінками фахівців, у разі її прориву буде затоплена територія близько 23 кв.км (2300 га), постраждають тисячі людей.

У зону можливого затоплення потрапляють: залізнична гілка, понад 50 підприємств і організацій, у тому числі нафтопереробні підприємства, Одеська ТЕЦ, ТОВ «Інфокс» СБО «Північна» з мулистими площадками, навчальні заклади, пологовий будинок і Центр сімейної медицини. Буде порушено енергозабезпечення, водопостачання і водовідведення Суворовського району Одеси і центральної частини міста.

Дамба розташована на межі міста і області і юридично є безхазяйною спорудою. З 2014 року мер Одеси Геннадій Труханов на обласному та державному рівнях ініціює проведення реконструкції дамби Хаджибейського лиману. Завдяки взаємодії міста та області в 2016 році було виділено фінансування і проведені протиаварійні роботи, які змогли на деякий час стабілізувати ситуацію. У лютому 2020 року ураганний вітер і сильні хвилі завдали відчутного збитку тілу дамби. Найбільш небезпечні місця прориву - ділянки проходження трубопроводів від насосних станцій № 4 і № 5, які прокладені в тілі дамби. На сьогодні фіксується просочування води крізь стіни станцій.

Сьогодні, 2 березня 2021 року, відбулася розширена виїзна робоча нарада керівників міста та області, ДСНС України із залученням профільних фахівців обласних і міських адміністрацій, проєктних організацій і Одеської державної академії будівництва та архітектури.

«Практично щороку нами направляються звернення до Прем'єр-міністра, Кабінету Міністрів України, народних депутатів щодо вжиття заходів для запобігання катастрофі. Сьогодні я покладаю на наш приїзд великі надії і впевнений, вони не безпідставні, так як координація дій і консолідація зусиль міста та області вже проявляються у багатьох напрямках», - підкреслив Геннадій Труханов.

Міський голова зазначив, що в найближчі дні буде проведено засідання міської Комісії з техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, підготовлені документи для обласної Комісії ТЕБ та НС з метою виділення коштів з резервного фонду для проведення протиаварійних робіт на найбільш небезпечній ділянці дамби.

«Головне завдання сьогодні - не допустити критичної ситуації. Упевнений, спільними зусиллями вдасться вирішити цю проблему», - підкреслив голова Одеської облдержадміністрації Сергій Гриневецький.

Також Сергій Гриневецький зазначив, що буде проведена зустріч з керівництвом Державного агентства автомобільних доріг України (Укравтодор) з питання розширення цієї ділянки Об'їзної дороги з будівництвом нових енергоефективних насосних станцій.

Під час наради було відзначено, що питання потребує комплексного вирішення. Необхідно також вжити заходів для зниження рівня води в Хаджибейському лимані. Щодня з СБО «Північна» в лиман скидається близько 150 куб. м очищених стоків, при цьому відведення води з лиману здійснюється тільки природним шляхом, в основному за рахунок випаровування. Найбільш ефективним способом є завершення проєкту глибоководного випуску стічних вод від станції біологічного очищення «Північна» в море. 

 

Довідка
Фактично дамба не є класичною гідротехнічною спорудою і за надійністю не відповідає необхідному класу капітальності. Земельний насип дамби споруджувався в 40-х роках минулого століття в аварійному порядку без будь-якого проєкту шляхом відсипання ґрунту, піску, каменів та інших матеріалів на непідготовлену основу. До того ж у кінці 60-х років без відповідних експертних висновків, дамба перетворена у відрізок автодороги. Рух великовантажних автомобілів ускладнив і без того аварійний стан цієї споруди.

Фоторепортаж Останнє оновлення:
  • image description
  • image description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
  • image descriptionimage description
Фоторепортаж